U daleki svet
trolistu detelinu
evo, otposlah.
trolistu detelinu
evo, otposlah.
Dimitar Anakiev
DETELINA (Clover /Trifolium/) je kosmopolitska i dobro poznata biljka posvuda. Uzimam je kao kalendarsku jedinicu zbog toga jer je sem svog sezonskog značenja ( leto ) poznato i njeno značenje u sujeverju tj. praznoverici ali pre svega je svojom simboličnošću prikladan simbol za razumevanje smisla prirode, haikua i kalendara. Detelina je u svom osnovnom-trolistom obliku ( po kome nosi latinski naziv - trifolium ) bila poštovani simbol starih Kelta i zato se i nalazi na današnjem irskom novcu. Kako to da su Kelti, stari narod, poštovali trolistu detelinu umesto, danas raširenog verovanja, da će nam sreću doneti detelina sa četiri lista ? U prvom redu zato što su Kelti, baš kao i Japanci čija se kultura nikad nije odvojila od ritma prirode, u trolistoj detelini videli simboliku broja tri, kao odraz prirodnog ritma. Verovali su u pripadanje prirodi i njenom ritmu. Današnji čovek više veruje u sreću koja proističe iz haotičnih okolnosti. U zapadnjačkom haikuu smo znači pred istom (lažnom ) dilemom: kojoj detalini se radovati ? Onoj koja reprezentuje prirodni ritam ili onoj koju donose slučajne okolnosti ? Ideja HAIKU KALENDARA je ideja poštovanja i pripadanja, gajenja, ritma prirode kroz poeziju. Sam kalendar je nastao, kao i 5,7,5 forma haikua, iz registrovanja ritma prirode ( u slučaju kalendara - kretanja nebeskih tela ). Nikom dosad nije palo na pamet da, recimo, nepuštuje to da sedmica ima 7 dana ( nismo jos čuli za 8 ili 9 ili 4 dnevne sedmice ili free-form sedmice tj. bezoblične sedmice ). Forma sedmice je jedna od formi univerzuma kao i 5,7,5 haiku ritam. Zato je taj ritam magičan - jedino 5,7,5 formula slogova ima moć prodreti u podsvest slušaoca-čitaoca. Jer haiku, suprotno stereotipnom mišljenju, komunicira preko podsvesti. Hiljadu puta na usnama, rekao je Bašo; čitati dok ne otpadne zub, je druga poznata izreka. A to sve su pre izrazi za čitanje mantre, nego racionalne poezije svesti. ( Zbog slikovnog pisma haiku je za Japance zapravo istovremeno i mantra i mandala. ) Kako je moguće pesmu akadeka, primiti putem svesti ? Jedino ritam otvara vrata percepcije a kasnije, mnogo kasnije, ta pesma može ali ne mora doći do naše svesti. Dodatnim naporom upoznavanja sa pozadinom pesme počinje da figurira u našoj svesti, ali sama pesma nimalo, niti joj to cilj. Pisati haiku i stvarati haiku kalendar znači u prvom redu učenje izražavanja pomoću 5.7,5 ritma, zatim ritma godišnjih doba - to je isti potez. Vratimo li se našoj detelini: haiku kalendar nije ništa drugo nego, metaforički rečeno, livada sa detelinom. ( detelina su haikui u formi 5,7,5 ). Možda će se u njoj naći i neka detelinica sa četiri i više listova ( tj. pesma čiji ritam otstupa od prirodnog ) , ali detelina je, zna se, trolista.
No comments:
Post a Comment