( Slika Toma Ferrare: PRAZNOVERJE )
U dosadašnjim tekstovima pokušao sam da predstavim mitološko mišljenje kao suštinu pesničkog mišljena u haiku i neodvojivost haiku poezije svojim ritmom, sadržinom, slikovitošću i mišlju od mitologije. Medjutim mitološko mišljenje nije jedino u haiku, iako je najdublje. Mnogo raširenija je praznoverica koja je osnova haiku izraza u narodu. Naravno, da svi oni pesnici koji pripadaju velikoj duši naroda, i zbog toga stekli svoju popularnost - najvećim delom slede i prostodušno verovanje naroda, koji čas veruje u Tita, čas u Hrista, čas u djavola, čas u novac, čas u komunizam a čas u naciju, a bogami i u razne druge džidža-midže. Takvo mišljenje je po svojoj suštini suprotno mitološkom, jer mitološko izvire iz iskustva i instikta (podsvesnog), kao znanje iz realnog, dok praznoverje sledi neku ideologiju i po karakteru je apstraktno i svesno - ne zadire u dublje slojeve bića. Praznoverica kao osnova za poeziju pa tako i haiku spada u domen popularne kulture i ona je kao i svuda najraširireniji oblik poetskog mišljenja i kod nas. Najistaknutiji pretstavnici popularnog haikua kod nas su Desanka i Dobrica, a za njima je i mnogo sledbenika. Naravno, i Desanka i Dobrica u svojim najsvetlijim inspiracijama nadilaze popularni haiku ( ali ne često ) a svojim vrcavim idejama su zanimljivi i u svojim praznovernim pesmama. Drugim rečima: metafizički dometi njihovog pesništva su retki.
U knjizi Gost sa istoka, kojom je mnogo zadužio naš haiku, dr. Živan Živković načinje ovu temu ali na samom rubu, i na primerima koje je bilo tada popularno istaći. Tako ističe tzv. udvoričke haikue pisane iz ugla komunističke ideologije dok ostale ideološke pesme navodi ali ne tretira na isti način. Ovde ćemo ih ponovo pogledati i uporediti, jer u svojoj suštini pripadaju istoj pesničkoj stratosveri, a medju njima ima i iskrenih osećanja. Većina primera, preuzeta je iz knjige Gosta sa istoka:
Zar mi bez Tita ?
Odvoji sjaj od svjetla
vid od pogleda !
Da li umeju
ptice da zapevaju
bez Desanke ?
Mali Isus
ispružio ručice,
Marija ih vidi probodene.
Đavo od besa
tuče zemlju ledenim
krupnim piljcima
Iz crne noći
nišani mutno oko
Šajkača meta
Odvoji sjaj od svjetla
vid od pogleda !
Zvonko Petrović
Da li umeju
ptice da zapevaju
bez Desanke ?
Dobrica Erić
Mali Isus
ispružio ručice,
Marija ih vidi probodene.
Miroslav Šutić
Đavo od besa
tuče zemlju ledenim
krupnim piljcima
Desanka Maksimović
Iz crne noći
nišani mutno oko
Šajkača meta
Slobodan Pavičević
Tvoja nam Ruka
Majko Trojeručice
Pokazuje put.
Majko Trojeručice
Pokazuje put.
Dragan Žigić
Postavlja se pitanje, da li je haiku koje nema metafizičku pretenziju potrebno pakovati u formu sa metafičkom pretenzijom (5,7,5) ? Verovatno ne, i tu je odgovor za brojne naše haikue koji su napisani otprilike ili približno. Takve pesme pokazuju pretenziju autora i domet na koji cilja. Kako se odnositi prema praznoverici ? Japanski pesnik Kobayashi Issa bio je poznat po svom praznovernom stilu. Ali, njegove vrednosti su bile otvorenost, iskrena osećanja i humanost. Te visoke ljudske vrednosti omogućavaju narodnjačkom pisanju vitalnost i opstanak kad ih poseduje ali ih je teško uzeti za jedine osnove poezije. Bašo je kazao da se haiku može podeliti na visoki, srednji i niski. Sličnu gradiciju je moguće i kod nas primeniti.
No comments:
Post a Comment