Wednesday, May 15, 2019

TRI HAIKU IKUYO YOSHIMURA




Nova knjiga haikua Ikuyo Yoshimure (1941), pesnikinje iz mesta Gifu blizu Nagoje (rođena je i odrastala u Kjotu) izašla je tek pre koji mesec (mart 2019) pod nazivom Gifu-leptir. Ikuyo je pesnikinja i penzionisani profesor engleske literature koji se u radu oslanja na R.H. Blyth-a. Takvih danas nije puno ostalo, zato je zanimljivo proviriti u ovu knjigu. U njoj je 62 haikua i što je jako zanimljivo i poučno podeljeni su u dve celine: prvu celinu čine haikui koje autorica smatra "kreativnim" i u njoj je 12 haiku pesama; u drugoj celini sa 50 pesama su "obični" haikui, goli "haiku momenti" - nalik na "škljoc" fotoaparatom, kaže u predgovoru autorica. Ukupno je dakle 17, 64% kreativnih pesama. Vrlo zanimljiva svest od koje bi naši pesnici imali šta da nauče i da preispitaju sebe, koliko kreativnih pesama su napisali, a koliko "običnih". Sve njene pesme imaju kigo (sezonsku odrednicu) i kigo je posebno izdvojen uz svaku pesmu (to verovatno ne spada u tradiciju R.H. Blyth-a već je to japanski tradicionalni pristup) i sam naslov knjige je po sebi kigo (leptir Gifu je vesnik proleća).
Ja sam ovde preveo tri haikua (podrazumeva se u striktnih 5-7-5) koja su mi se najviše dopala, sva tri su iz grupe kreativnih haikua. Evo tih pesama:



Te divlje ruže-
u tihom seocetu
gde papir prave.

(kigo: "divlja ruža"- leto)
*

Kroz bambusov vrt
vetrić me se dotače,
poklonih mu se.

(kigo: "vetrić"-leto je doba godine kada osetimo dašak koji odnosi sparinu)

*
Božić došao-
vonj šume obavio
našu ikonu.

(kigo "Božić" - zima)

Preveo i komentar napisao Dimitar Anakiev





No comments: