Monday, April 9, 2018

PREDGOVOR UZ ANTOLOGIJU „50 SRPSKIH HAIKU ZA 21. VEK“


PREDGOVOR UZ ANTOLOGIJU „50 SRPSKIH HAIKU ZA 21. VEK“

Na našim prostorima se haiku piše i objavljuje pet decenija. To je dovoljno vremena da se poetska forma razvije i pokaše svoje mogućnosti. U prvo vreme se je mislilo da haiku služi samo beleženju zanimljivih percepcija, a danas znamo da haiku ima literarni diapazon širok i dubok kao i svaka druga literarna forma. Kroz haiku se može izraziti sve: radost i bol, razmišljanje, može se protestirati ili agitovati, izražavati drama, istorijske istine ili futurističke vizije i sve to na puno različitih načina, individualnih stilova i umetničkih žanrova.

Naš haiku se je razvijao kroz vlastitu praksu ali i kroz interakciju sa haiku poezijom koja je nastajala u Evropi, Americi i Japanu. Ova poslednja bila je naročito važna. Demokratske promene japanskog društva dovele su do dinamičkog razvoja u polju literature. Već japanski pesnici koji su kao imperijalni vojnici boravili u zemljama izvan Japana uvideli su kulturna ograničenja tradicionalnog haiku i značaj multikulturnog pristupa haiku poeziji. Novo vreme koje je ubrzalo kulturnu razmenu sa svetom istaklo je potrebu za prevazilaženjem lokakalnih kulturnih granica u tradicionalnoj literaturi. Novi koncepti u metodama pisanja i shvatanja haiku upereni prema univerzalnosti umetničkog izraza doveli su do velikih promena. Naročito je bila važna pojava „Rečnika ključnih reči“ koji je 1990 objavio pesnik Ban'ya Natsuishi (1). Ta knjiga je učinila metodičan rad sa simboličnim rečima potpuno univerzalnim napuštajući kulturno uslovljen sistem sezonskih reči („kigo“). To ne znači da su novi koncepti ukinuli stare vrednosti, već samo to, da su prevazišli njihova ograničenja.

U Srbiji je haiku od samog početka bio prihvaćen širokim rukama. Kao u malo kojoj drugoj zemlji haiku piše jednako narod i proslavljeni pesnici. Zato je možda pre nego u nekim drugim zemljama haiku u Srbiji dosegao nivo prave literature sa svim individualnim i žanrovskim bogastvom. Štaviše haiku je u Srbiji u potpunosti savremena literatura (a zar bi literatura mogla biti nesavremena?) i priređivač se je potrudio, angažujući svoje četvrt veka dugo međunarodno iskustvo u uređivanju haiku poezije, da to u ovoj antologiji pokaže i dokaže. Prošlo je vreme kada su haiku pesnici kod nas bili „verska sekta“(2) a haiku „Gost sa Istoka“(3) - gost se je odomaćio zahvaljujući talentu i istrajnosti srpskih pesnika, ali i predanom uredničkom radu mnogih entuzijasta.

Pogledajmo zbog čega je ova kolekcija srpskih haikua savremena a tu je prvo najvažnija tematska analiza. Evo tema o kojima su pevali srpski pesnici: ogledalo, jaje na grobu (zadušnice), operacija, glasovi, đavo, noge (deo tela), trudnoća, Japan (država), spomenik heroju, lava (nepogoda), infuzija, izvor, gitara (muzika), šajkača (rat), radnici, svetlost, Kosovo polje (istorija), grobovi slobodara, razvod, kuče (mezimac), spavanje, defloracija, Cigani, pridošlica, Aušvic (istorija), smeće, vojnici, gradilište, žena (erotika), Bogorodica, fenjer, saobraćaj, vrabac, roditelji, ruka (deo tela), zatvorska ćelija, grobovi, srpski (jezik), invalid, zelenilo, školjke, vaza, kokoši, samoća, spomenik, budućnost, pečurke, kiša, kišobran, jugo. Ovaj tematski spektar je nesumljivo potpuno savremen. Dovoljno je pogledati samo takozvano „žensko pismo“ i da u njemu nađemo tri zanimljive teme: defloraciju, trudnoću i razvod po kojima sudeć su haiku pesnici (pesnikinje) savremeniji(e) od umetnika u srpskom filmu. Međutim i ako pogledamo stilski, čak i religiozne teme, koje nisu deo savremenog opusa, tretirane su savremeno. Na primer Desankim odnos do Bogorodice nije doktrinaran, nego ljudski, majčinski: ona u njoj vidi pre svega majku i Isus nije tamo nikakav Bog već obična beba. Detaljna tematska analiza bi pokazala mnoge veoma zanimljive stvari koji bi bile uznemirljive čak i za dobre poznavaoce srpskog društva i kulture. Možda bi neko mogao čak zaključiti da su srpski haiku pesnici avangarda među književnicima i umetnicima.

Prilikom izbora pesama, pored tematske analize, osnovna vodilja mi je bila pesnička iskrenost i asocijativna snaga (metaforičnost) pesama. Rečeno uobičajnim jezikom: poetska vitalnost i snaga pesama. U tom smislu nisam pravio nikakve kompromise i zato verujem da je pred čitalaštvom i stručnom publikom uzbudljivo pesničko štivo koje govori o svetloj budućnosti srpskog haiku.


U Radovljici, 9.4.2018 Dimitar Anakiev


Fusnote:

(1) Kratku skicu rečnika ključnih reči Ban'ye Nacuishija donosimo u Apendixu br.1
(2) Desanka je u nekom intervju, ne bez simpatija, rekla da su haiku pesnici kao neka verska sekta.
(3) Istomena knjiga dr. Živona Živkovića, izašla 1996 u Prosveti Niš predstavlja jedinstvenu u svetu knjigu književnog kriticizma haiku poezije baziranu na temeljima opšte književnosti a ne na japanskoj kulturi.

Apendix (1):

KLJUČNE REČI
SVETSKOG HAIKU REČNIKA
Ban'ya Natsuishi

legenda:
*označavaju pojedine OBLASTI dok su unutar
[ ] navedene KLJUČNE REČI iz navedenih oblasti

*DUH
[ Snovi, srce, ljubav, mržnja, zadovoljstvo, sreća, tuga, bes, strah, nada, usamljenost, razočaranje, želja, druga osećanja, ludilo, sećanja, sadašnjost, sloboda, volja ]

*TELO
[ Glava, kosa, brada, oči, uši, nos, usne, zubi, lezik, grlo, vrat, ramena, leđa, ruka, šaka, prst, nokti, stomak, zadnjica, stopalo, peta ]

*HRANA
[ Kuvanje, namernice, restoran, hleb, pirinač, meso, jaja, ribe, plodovi mora, povrće, knedle, testenine, supa, pića, čaj, kafa, sok, med, tečnost, voće, sladoled, kolači, doručak, ručak, večera, gastronomija, dijeta ]

*SEKSUALNOST
[ muškarac, žena, dečak, devojčica, čulnost, seks, homoseksualnost, seksualni položaji, seksualni organi, pornografija, prostitucija ]

*PORODICA
[ predci, prababa, pradeda, majka otac, stric, strina, rodjak, brat, sestra, muž, venčanje, razvod, žena, beba, dete, unuk, porodica, dom ]

*LJUDSKI ŽIVOT
[ rodjenje, ime, škola, igra, sport, jezik, razgovor, prijatelj, novac, karte, zabava, haiku, poezija, slika, knjiga, časopis, muzika, pesma, igra, pozorište, bioskop, lutija, TV, novine, kompjuter, šminka, kupovina, igre, društvo, zakon, rad, poljoprivreda, ribolov, lov, odmor, piknik, penzija,
starenje, rat, oružje, bomba, mir, obećanje ]

*OBLAČENJE
[ odelo, džemper, haljina, košulja, donji veš, šešir, cipele, kaiš, rukavice, tregeri, suknja, kupaći kostim, pranje ]

*KUĆA
[ kuća, stan, gradnja, kula, sto, pult, stolica, krevet, ostali nemaštaj, vrata, ulaz, zid, stub, vrata, podrum, soba, kuhinja, ognjište/kamin, peć/, zavesa, prozor, salon, sijalica,kupatilo, tuš, svetlarnik, lift, stepenice, hodnik, prizemlje, vrt ]

*PUTOVANJE
[ Putovanje, izlet, hodočašće, putnik, prosjak, pasoš, šetnja, strana zemlja, razgledanje znamenitosti, daljina, automobil, autobus, voz, stanica, stajalište, brod, luka, avion, aerodrom, raketa, hotel, nostalgija, povratak ]

*SMRT
[ starenje, bolest, bolnica, smrt, samoubistvo, ubistvo, sahrana, grob, poslednja želja, testament ]

*VREME
[ trenutak, sekunda, minut, sat, jutro, podne, veče, noć, dan, praznik, sedmica, mesec, nova godina, proleće, leto, jesen, zima, sezona, godina, vek, era, milenijum, prošlost, sadašnjost, večnost, kalendar, časovnik ]

*NEBO
[ nebo, sunce, ponoćno sunce, mesec, zvezda, satelit, aurora, svetlost, senka, oblak, magla, dijamantska prašina, kiša, sneg, vetar, oluja, grom, duga, galaksija, nebula, prostor ]

*ZEMLJA
[ tlo, kontinent, prerija, polje, pustinja, ravnica, basen, brdo, poluostrvo, rt, zaliv, ostrvo, more, okean, talas, planina, vulkan, kosina, rupa, pećina, dolina, jezero, ribnjak, reka, vodopad, rosa, inje, ledenik, grad, glavni grad, selo, država, farma, park, put, most, tunel, zemljotres, poplava, zemlja ]

*ŽIVOTINJE
[ pas, mačka, konj, magarac, zebra, žirafa, krava, majmun, slon, lav, tigar, medved, lisica, jelen, zec, veverica, kit, delfin, drugi sisari, kornjača, lasta, vrabac, labud, kokoška, galeb, patka, čaplja, ždral, ostale ptice, školjka, puž, zmija, krokodil, gušter, crv, dinosaurus, zmaj, ajkula, ribe, rakovi, žabe, zoo, bakterije ]

*INSEKTI
[ mrav, leptir, moljac, vilin-konjic, svitac, konjska muva, cvrčak, pauk, pčela, osa, muva, komarac, skakavac, zrikavac, buba-mara, buba-švaba, ostali ]

*BILJKE
[ ruža, trešnja, kamelija, azalea, jabuka, kruška, maslina, vinovaloza, badem, pomorandža, kaki, orah, kesten, platan, bor, jela, hrast, jasen, javor, vrba, buka, i ostalo drveće, trave, kaktus, lišće, deblo, koren, seme, repa, ladolež, ljiljan, suncokret, orhideja, ljubičica, hrizantema, ostalo cveće, mahovina, šuma, drvo, cvećar, botanički vrt ]

*MATERIJALI
[ kamen, stena, pesak, zlato, srebro, bakar, bronza, gvoždje, drugi metali, dragikamen, staklo, voda, led, vatra, struja, plastika, cement, papir, vazduh, zvuk, boja, miris, hemijski elementi, vakum ]

*RELIGIJE
[ molitva, bogovi, kaludjer, svetost, hram, crkva, manastir, džamija, duhovi, djavo,
duh, raj, raj, čistilište, pakao, Biblija, Sutre, Koran, Božić, Ramadan, tabou, praznici ]

*VLASTITA IMENA
[ ličnosti, heroji, mesta, radovi ]
PS. Reč je o otvorenom sistemu koji dozvoljava intervencije, dopune, dorade i preosmišljavanja.

No comments: